Soveltava liikunta - Jyväskylä syksy 2020

16.9.2020

Jyväskylän kaupungin soveltavan liikunnan tiedote 20.8.2020

Hei!

Merkillisen ja mieleen jäävän kevään ja kesän jälkeen katsomme toiveikkaina kohti tulevaan syksyä. Korona on tuonut muutamia muutoksia meidän toimintaan.

Tässä muutoksia toimintaamme:

• Kehitysvammaisten ryhmistä AaltoAlvarin keskiviikon (klo 8.00) uintiryhmä ja maanantain tanssiryhmä (klo 12.15) aloitetaan tammikuussa 2021. Näissä ryhmissä on mahdotonta pitää turvavälejä.
  • Torstain Wellamon kehitysvammaisten vesijumppaan voi ilmoittautua vain joka toiselle viikolle. Näin saamme ryhmäkoon maltillisemmaksi.
  • Opiskelija/avustajia ei oteta koko syksynä meidän ryhmiin avustamaan. Emme voi taata, että kaikki nuoret opiskelijat huolehtisivat riittävästä käsihygieniasta ja opiskelijoiden vaihtuvuus viikottain on suuri.
  • Kaikkiin ryhmiin on ennakkoilmoittautuminen. Lisätietoja ilmoittautumisesta nettisivuilta https://www.jyvaskyla.fi/liikunta/liikkumaan-ohjatusti-ja-omatoimisesti/liikuntaryhmiin-ilmoittautuminen
  • Tässä Korona-ohjeet käyttäjille:

Ohjeistus sisäliikuntapaikan käyttäjälle COVID-19-tartuntojen ehkäisemiseksi:
Jos sinulla on lieviäkin hengitystieinfektion oireita, pysy kotona.
Pese käsiä vedellä ja saippualla ainakin 20 sekunnin ajan. Kädet kannattaa pestä erityisesti, kun tulet ulkoa sisään, aina wc-käynnin jälkeen tai kun olet niistänyt, yskinyt tai aivastanut.
Jos vettä ja saippuaa ei ole saatavilla, käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta.
Vältä kättelyä.

Älä koskettele silmiä, nenääsi tai suutasi, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.
Suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla, kun yskit tai aivastat. Laita käytetty nenäliina välittömästi roskiin.
Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan, älä käsiisi.
Muista pienet ryhmäkoot. Noudata valtioneuvoston ohjeistusta henkilömääristä.
Pidä riittävä turvaväli niin pukuhuoneessa kuin liikuntatilassa.

Tehokasta harjoittelua!

Toivottavasti näitä ohjeita noudattamalla voisimme ehkäistä kevään tilanne ja pystyttäisiin toteuttamaan talven liikuntatarjonta. Lisätietoa ryhmistä voi katsoa nettisivuilta. https://www.jyvaskyla.fi/liikunta/liikkumaan-ohjatusti-ja-omatoimisesti/soveltava-liikunta Lisäksi liitteenä löytyy kooste soveltavan liikunnan sekä viittomakielisten ryhmistä.

Tarvittaessa voi ottaa suoraan yhteyttä myös allekirjoittaneeseen.

Lisäksi vielä tiedoksi, että Jyväskylä on mukana valtakunnallisessa hankkeessa. Tässä tiedote, jota saa välittää kaikille jota erityisliikunta koskettaa.

Liikuntapääkaupunki Jyväskylä mukana valtakunnallisessa soveltavan liikunnan kumppanuushankkeessa

Jyväskylä on mukana Liikuntatieteellisen Seuran kolmivuotisessa liikunnallisen elämäntavan kehittämishankkeessa "Erityisliikunnanohjaaja – Kohti soveltavan liikunnan kehityskumppanuutta". Hanke on valtakunnallinen ja alkaa kesällä 2020. Tavoitteena on luoda uusia yhteistyöverkostoja ja vahvistaa soveltavan liikunnan asemaa eri sektoreilla kunnissa. Jyväskylän lisäksi mukana on 5 muuta kuntaa.

Hankkeen tarkoituksena on tukea ja päivittää kuntien erityisliikunnanohjaajien työnkuvaa, jotta se vastaa paremmin tulevaisuuden haasteisiin. Tulevaisuudessa erityisliikunnanohjaajat toimisivat soveltavan liikunnan koordinaattoreina, inkluusion konsultteina ja kehityskumppaneina. Tavoitteena on, että hankkeen lopussa kunnissa on enemmän soveltavan liikunnan osaajia ja että toimintarajoitteisten määrä liikunta- ja urheilupalveluiden käyttäjissä on lisääntynyt. Erityisliikunnanohjaajat tukevat paikallisia yhdistyksiä, seuroja ja järjestöjä kaikille avoimen liikunnan järjestämisessä.

Lähde mukaan hankkeen kehityskumppaniksi

Jyväskylän kaupunki etsii mukaan hankkeeseen paikallisia liikunta- ja urheilualan toimijoita kehityskumppaneiksi. Kehityskumppanit ovat seuroja tai yhdistyksiä, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään soveltavan liikunnan tarjontaa toiminnassaan. Yhteistyö kehityskumppaneiden kanssa käynnistetään elo-syyskuussa, mutta kiinnostuksesta voi ilmoittaa jo tässä vaiheessa. Mukaan voi ilmoittautua Heli Sohkaselle osoitteeseen heli.sohkanen[a]jyvaskyla.fi tai p. 014 266 4272.

Hanke Liikuntatieteellisen seuran verkkosivuilla https://www.lts.fi/tutkittua-sovellettua/soveltava-liikunta/tutkimus-ja-hankkeet/slkk-hanke.html

Soveltava liikunta Jyväskylän kaupungin verkkosivuilla https://www.jyvaskyla.fi/liikunta/soveltava

Aurinkoista alkavaa syksyä ?

Heli Sohkanen

Vastaava liikunnanohjaaja, soveltava liikunta

Terveyttä ja hyvinvointia edistävät liikuntapalvelut

014- 2664 272, 050-3819560